Ułatwienia dostępu

Nowa Wola 95,
21-107 Serniki

(81) 85 106 41
nowawola7(at)wp.pl

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

MALI WIELCY ODKRYWCY

|
Iwona Biała
Odsłony: 71

Ogólnopolski program „Mali Wielcy Odkrywcy”: I etap moduł - „Energia

 

Dzieci najpierw zapoznały się z postacią Ignacego Łukasiewicza oraz obejrzały filmik edukacyjny na jego temat. Zastanawiały się jakie urządzenia funkcjonują dzięki prądowi i w jakich sytuacjach potrzebny nam jest prąd. Później ustaliły skąd się bierze prąd i jakie są rodzaje elektrowni (wiatrak, elektrownię węglową (z kominami), elektrownię wodną, elektrownię wiatrową, elektrownię atomową, panele fotowoltaiczne). Dzieci odgadywały kolejność powstawania elektrowni. Ustalały tez jakie są wady i zalety poszczególnych źródeł powstawania prądu. Dzieci samodzielnie montowały swoje obwody elektryczne dowiedziały się czym są przewodniki i izolatory, które z przedmiotów przewodzą prąd, a które nie oraz sprawdzały za pomocą latarki działanie lamp solarnych (motylków) II etap moduł – „Ekologia”. Dzieci najpierw podjęły dyskusję jakie są plusy i minusy mieszkania w mieście i na wsi. Dyskusja potoczyła się w taki sposób, że wspólnie doszły do wniosku, że na wsi jest więcej drzew i mniej samochodów a to znaczy, że jest czystsze powietrze. Poruszona została tematyka smogu. W zrozumieniu co to jest ten smog pomógł im filmik edukacyjny z programu Mali Wielcy Odkrywcy. Później dzieci poznały jakie kwiaty domowe pomagają oczyszczać powietrze. Kolejnym etapem rozmów o ekologii była kwestia śmieci i ich segregacji. Dzieci bardzo dobrze wiedziały co to jest segregacja i recykling. Potrafiły też właściwie przyporządkować rodzaj tworzywa z kolorem kontenera do którego powinien trafić. Aby uniknąć wyrzucania papierowych opakowań do śmietnika dzieci wykonały z nich ekozabawki "roboto-ludziki". Następnie wybrały się na spacer, aby "złapać smog" a właściwie sprawdzić czystość powietrza. Do tego doświadczenia użyły obręczy, do której przyklejona została taśma bezbarwna. Dzieci za pomocą lup porównywały czystą taśmę od razu przyklejoną do kartki z taśmą, która była z nami na spacerze. Zajęcia z tematyki ekologii były bardzo ciekawe i pouczające. III etap projektu - „Rośliny”. Zajęcia zapoczątkował film edukacyjny z programu Mali Wielcy Odkrywcy. Podczas trwania 3 części o ROŚLINACH dzieci dowiedziały się czego rośliny potrzebują do wzrostu, jakie właściwości ma gleba, poznały budowę kwiatów, z pomocą doświadczenia zobaczyły jak "oddycha" liść oraz przygotowały prosty filtr do wody. Założyły hodowlę rzeżuchy, którą codziennie podlewała para dyżurnych. Każde dziecko zasiało sobie swoją nasturcję, o którą samodzielnie dbało. Zrobiliśmy również eksperyment z farbowaniem liści kapusty pekińskiej. I tak oto zakończyliśmy cały program Mali Wielcy Odkrywcy po którym dzieci są bogatsze o nową wiedzę i doświadczenia. Na zakończenie dzieci otrzymały balon, oraz medal Małego Odkrywcy. Grupa za udział w tak wielkim przedsięwzięciu otrzymała prezent w postaci mikroskopu.